Games maken en ervaren.
In deze module leer je wat er allemaal bij komt kijken voor het programmeren van een computerspel. In de module leer je de programmeertaal p5.js waarmee op een makkelijke manier figuren op het scherm getekend kunnen worden. Deze figuren kan je dan ook weer laten bewegen zodat je ermee kunt spelen.
Spel gemaakt door D.K. en S.vd.O. in 5 HAVO tijdens schooljaar 2023-2024.
Databases.
In deze module leer je wat databases zijn en leer je de hoe je met SQL-query's informatie uit een database haalt. Ook kan je de database mee aanvullen en aanpassen. In de module maak je een eigen database die je met de programmeertaal PHP op het scherm toont. Dit is de basis van hoe een webwinkel werkt.
Plaatje van de website pixabay.com.
Physical Computing.
In deze module leer je werken met een arduino. Dat is een klein (de grootte van een creditcard) computertje waar je allemaal actuatoren en sensoren op kunt aansluiten en deze programmeren. Met de arduino kun je heel veel verschillende projecten maken, kijk maar eens op Instructables. In deze module leer je de basis van het werken met de arduino en daarna kan je je fantasie de vrije loop laten.
Plaatje van een circuit op de site tinkercad.
User Experience.
In deze module leer je wat er allemaal komt kijken bij het maken van een app voorje mobiel. Je gaat een app bedenken en helemaal uitwerken op papier. Daarna maak je op de website MIT App inventor de bedachte app zo goed als mogelijk werkend.
Screenshot van de site van MIT app inventor.
Computational Science.
In deze module leer je hoe je een model van een natuurlijk fenomeen maakt. Bij zo een model moet je bijvoorbeeld denken aan modellen over het verspreiden van van een bosbrand. In de module leer je hoe je met het programma netlogo zo een model kunt programmeren en hoe je door verschillende start waardes aan het model te geven je verschillende eindpunten kunt bereiken en wat je daar dan allemaal van kan leren. In de module wordt je stap voor stap meegenomen in het programmeren van een aquarium (zoals hieronder te zien). Hierin kan je vissen energie laten verliezen waardoor ze overlijden, energie op laten doen door algen te eten, ze kunnen zich voortplanten als ze elkaar tegenkomen, ze kunnen worden opgegeten door haaien, etc.
Plaatje van het model van het aquarium zoals je die maakt met netlogo in de module.